פיתוח מערכות חינוכיות:
במשך שנים רבות, מערכת החינוך התאפיינה במידה רבה של שמרנות הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט ההתנהלותי. במצב זה של מערכות החינוך הציבוריות, נאלצת מערכת החינוך הציבורי בישראל להתמודד עם מספר הולך ועולה של רשתות חינוך עצמאיות/פרטיות. במקביל, ניכרת עליה בפניה של קבוצות אוכלוסיה מגוונות לרשויות המקומיות המבקשות לאשר להן לקדם יוזמה של פתיחת בתי ספר פרטיים בשל אי שביעות רצון מהחינוך הממלכתי ציבורי
למציאות זאת, עלולות להיווצר מספר השלכות:
-
החלשת המערכת החינוך הציבורית, עקב נטישתה על ידי אוכלוסיה “חזקה” לטובת המערכות הפרטיות.
-
חוסר שוויון ברמת החינוך בין אוכלוסיה בעלות רקע סוציו-אקונומי שונה.
על מנת להתמודד בהצלחה עם מגמה זו, מעודד משרד החינוך תהליכים שונים שנועדו לקדם את האטרקטיביות של מערכת החינוך הציבורית .
חברת תנופ”ה יועצים בע”מ, פועלת בהצלחה במערכות החינוכית, במגוון רחב של פעילויות שהעיקריות הן:
-
פתיחת אזורי רישום – יוזמה של משרד החינוך לעידוד בחירת חופשית של ביה”ס, האצת תהליכי התחדשות פנים בית-ספריים, והעלאת מעורבות הורים. חברת תנופ”ה יועצים, מלווה את הניהול המערכתי של הרשות המקומית ואת מנהלי בתי הספר בעיצוב אסטרטגיית ההתמודדות שלהם עם המציאות הארגונית החדשה (תחרות, שיווק וכד’).
-
ניהול עצמי – ניהול עצמי של בית ספר מהווה כיום רפורמה מרכזית בחלק ממערכות החינוך בעולם. המטרה במעבר לניהול עצמי של בית ספר היא לשפר את הישגי התלמידים והצלחתם. (ACCOUNTABILITY). בתי הספר מפתחים את המאפיינים הייחודיים להם, את החזון, את המטרות ותוכניות לפעולה. לחברת תנופ”ה יועצים מלווה את הנהלת בית הספר בתהליך המעבר משיטת הניהול הקיימת להתנהלות על בסיס עקרונות של ניהול עצמי שיותאמו לצרכי בית הספר ויכולותיו. להלן עיקרי מטרות התוכנית הן:
-
ביזור סמכויות והפיכת בית הספר למוקד קבלת החלטות.
-
הגברת האחריות והמחויבות של צוות ביה”ס להישגים פדגוגיים.
-
ייעול המערכות ע”י ניהול משק כספים סגור למיצוי תהליכים של חסכון, הקטנת תקורות וגמישות פעולה בשימוש במקורות התקציביים.
-
גיבוש תכנית עבודה שנתית המבוססת על עצמאות פדגוגית ואוטונומיה מנהלית.
-
חיזוק השותפות בין משרד החינוך והרשות המקומית לטובת בית הספר.
-
פיתוח ייחודיות בית ספרית – במערכת החינוך במדינת ישראל, הולכת מתרחבת התופעה של מעבר בתי ספר (בעיקר יסודיים) למסגרת של ייחודיות – בחירת נושא מרכזי סביבו תתנהל העשייה החינוכית של בית הספר. תהליך זה מחייב, התארגנות מורכבת של בית הספר החל מאיתור הנושא המרכזי – נושא שאמור לתת מענה לצרכי קהילת ביה”ס (תלמידים, מורים והורים), דרך הכשרת המורים וכלה בהטמעתו בתלב”ס ובאקלים הבית ספרי. לחברת תנופ”ה יועצים יש נסיון בליווי בתי ספר בתהליך החל משלב התכנון ועד להטמעתו המלאה בבית הספר