משבר הקורונה תפס את עולם העסקים ללא כל הכנה.
ניתן להתכונן באופן מקצועי למשברים בעסקים, אך על כך במשפט הסיום למאמר זה, לאחר רשימה של נושאים ועצות טובות אשר יסייעו לכם בבניית אסטרטגיית יציאה מהמשבר הנוכחי.
אופטימיות
ברוב רשתות השידור אנחנו שומעים כל היום עד כמה המצב בעולם העסקים והמועסקים קטסטרופלי וקשה. סיפורים של בעלי עסקים שביום בהיר אחד “נשבר מטה לחמם” הרבה יותר מושכים את הרייטינג מכאלו שלא רק שורדים אלא אף משגשגים דווקא בימים אלו. מבלי לזלזל, חלילה, בקשייו של הפרט, כלכלה איננה פועלת בוואקום ואיננה מורכבת רק מהפסדים. מועסקים רבים ממשיכים לעבוד בכוחות הביטחון, בעולם הרפואה, בשלטון המרכזי ובשלטון המקומי, בהוראה וחינוך, בענפים חיוניים. בעלי מכולות וסופרים שכונתיים חוגגים השנה על חשבון הרשתות הגדולות, שגם להן לא חסרה פרנסה. בכלל, תחום המזון פורח מכיוון שכמיליון וחצי תושבים נותרו בארץ בתקופת החג (ומכאן נובעים החוסרים הזמניים בביצים ובמצות). ישנם עסקים שידעו להסתגל ולהתאים את עצמם במהירות למצב החדש והגדילו מכירות כמענה לצרכים שהתעוררו דווקא עכשיו. ישנן עמותות שעובדיהן הוצאו לחל”ת אך ההכנסות מתרומות ממשיכות לזרום, מה שמאפשר להן ליישר את הגב הכלכלי ולהיות מוכנות טוב יותר לשלב החזרה לשיגרה. הרבה עסקים חוסכים בימים אלו בהוצאות דלק ובזמן מבוזבז על הכבישים. משקיעים מתוחכמים מנצלים את המצב בבורסה ורוכשים מניות במחירי ריצפה, ועוד.
כאמור, לא הכל שחור, ויש הרבה אור במצב שנכפה עלינו, אך בתקשורת לא נותנים במה לעובדות אלו. כבעלי עסקים עלינו להתמלא ביטחון ואופטימיות, לראות ולחזות את הטוב, ולהתכונן ליציאה מהמשבר מתוך תחושת מרץ ותקווה.
לאחר ההקדמה האופטימית נתחיל מ”סור מרע” ואחר כך נעבור ל”עשה טוב”.
זהירות! הלוואות!
הלוואות אינן בגדר “הכנסה”, “מזומן”, ובוודאי שלא “חמצן” לעסק. הלוואה הינה הוצאה, התחייבות שיגיע יומה להפרע, והיא תכביד מאוד על ניהול העסק בעתיד, למרות האשליה המסוכנת בטווח הקרוב. ישנם מצבים שצריך לקחת הלוואות גם במצבי משבר, אך אלו מצבים נדירים. ברוב המקרים לקיחת הלוואה רק תגביר את המשבר ותעמיק אותו. וכן, אוברדראפט ותשלומים בכרטיסי אשראי נושאי ריבית הינם הלוואה לכל דבר. עשו מאמץ להסתדר בלי “טובות” ותקלו בכך על החזרה לשיגרה.
אחד הלקחים שכדאי להפיק לעתיד הוא שמירה על “גרוש לבן ליום שחור”, כלומר יצירת קרן עצמית למצבי משבר. אפשר להחליט להשקיע בקרן זו אחוז מסוים מהרווח עד להצטברות של רווחים שווי ערך למספר חודשי פעילות.
רכש
האם זו העת להגדלת החסכונות ולהימנע מקניות?
המלצתנו היא לשמר את החסכונות עד כמה שאפשר, אך זו העת לשקול הפנייה של כסף עודף לטובת קניות מתוכננות ונצרכות. זה הזמן לתדלק את השוק על פי עצת דוד המלך לעם ישראל “לכו והתפרנסו זה מזה”. חלק חשוב מאסטרטגיית היציאה הוא להסתגל לרכוש מוצרים ושירותים מתוצרת הארץ, לפחות לתקופה הקרובה, מהלך שיניע את גלגלי הכלכלה וישמן אותה, ובסופו של דבר כולנו נרוויח. בהמשך המאמר נתייחס להשקעות העסקיות המתאימות לעת הזו.
יצירתיות וחדשנות
אם עד היום הייתם שקועים בשוטף מבלי יכולת להרים את הראש מעל המים, להתבונן סביבכם ולכוון את המיקוד העיסקי מחדש, הרי שבא המשבר הנוכחי והעניק לכם מתנה.
קחו לדוגמא את המלונות, שהזריזים והסתגלנים שבהם התאימו את עצמם לארוח חולי קורונה.
זו העת להשקיע במחשבה יצירתית (חסרת גבולות ומגבלות) ובחדשנות (פתרונות מעשיים לצרכים קיימים), שתמקם את העסק שלכם במקום טוב יותר מבחינת ההתמודדות עם העולם החדש והמתפתח, כתוצאה מהמשבר. חישבו על שירותים / מוצרים / תחומים חדשים שתוכלו להתאים את עצמכם אליהם בקלות יחסית. תעזרו לשם כך באנשים שסביבכם, אך אל תתנו להם לכבות לכם את ההתלהבות. כמובן שתוכלו גם לערוך סיעור מוחות עם יועצים מקצועיים.
מבנה ארגוני ומשאבי אנוש
אם אתם מעסיקים עובדים וחלקם או כולם נמצאים בחל”ת, זה הזמן המתאים כדי לתכנן מחדש את המבנה הארגוני של העסק שלכם, לדון בהגדרות תפקידים וחלוקת אחריות מחודשת, ואף, עם כל הכאב, לחשוב מהראש מי מהעובדים חיוני לכם ומי יהיה פחות יעיל בעתיד, גם אם בתפקיד אחר. זה הזמן לדיאטה עסקית, להפחית שומנים ועודפי עובדים ולהתמודד עם החזרה לשיגרה עם צוות מצומצם ויעיל יותר.
פרסום
עולם התקשורת צמא כרגע לפרסומות שהן הכח המניע אותו. חברות רבות צמצמו כרגע את היקף ההשקעה בפרסום (מספיק אם תחשבו על תחום התיירות שנמצא בהדממה). דווקא בשל כך יש מספר יתרונות גדולים לפרסום בעת הזו, כחלק מאסטרטגיית הצמיחה והיציאה מהמשבר:
1. מחירי הפרסום הן בדיגיטל והן בפרסום המסורתי ירדו באופן חד משמעי, בכדי למשוך לקוחות בהעדר ביקוש.
2. משרדי הפרסום פנויים יותר ומוכנים לקלוט מפרסמים מכל סוג וגודל.
3. הלקוחות שלכם צורכים בשלב הזה הרבה יותר תקשורת, וכדאי שיפגשו אתכם גם שם.
4. כמות הפרסומות ירדה ולכן עלה מאוד הקשב לכל פרסומת.
התוצאה של כל העובדות הללו היא שהעלות כיום הרבה יותר נמוכה ביחס לתועלת, וכדאי לנצל את ההזדמנות ולאסוף לקוחות חדשים למאגר הקיים. בשפה מקצועית נקרא המדד הזה CPT – היחס שבין עלות הפרסום ביחס לאלף נחשפים אליו.
כלי שיווק
הכינו מגוון כלי שיווק ותכננו את הקמפיין השיווקי הקרוב. בעלות נמוכה מאוד תוכלו להכין אתר אינטרנט או לשפר את הקיים, לבנות לעצמכם דף פייסבוק ולהגדיל את קהל העוקבים, להקים לעצמכם חשבון לינקדאין, לרכז את כתובות המייל של לקוחות שלכם ולהכניסם למערכת התכתבויות מקצועית (כגון “רב מסר” וכדומה), להכין לעצמכם כרטיס ביקור דיגיטלי שישווק אתכם באופן מורחב יותר מאשר כרטיס ביקור מודפס. פעולות אלו זולות מאוד. לרוב יש הסברים נגישים ברחבי היוטיוב, והחזר ההשקעה (ROI) גבוה וכדאי. גם כאן, במידת הצורך והיקף העבודה, כדאי להיעזר באנשי מקצוע.
שת”פים
לקראת היציאה מהמשבר כדאי לשקול חבירה של מספר בעלי מקצוע ולרכז מאמץ. עבודה בשיתוף מקלה על התמודדות עם סוגיות מורכבות כגון מצבי משבר ומאפשרת סיעור מוחות ושיתוף ידע מתחומים מגוונים ובשל כך מטייבת ומשפרת את ההחלטות. שותפות מקטינה את הסיכון ומגדילה את הסיכוי, שכן כל ההשקעות מתחלקות עם יותר שותפים בעוד שעלות הכלים והאמצעים הבסיסיים הנדרשים לתפעול העסק נותרים בעינם, בין אם מדובר על עסק גדול ובין אם מדובר על עסק של אדם אחד.
סדר ובקרה
במידה ואתם יותר פנויים זה הזמן לעשות סדר בניירת, לבדוק את עלויות הביטוח, הוצאות בנקאיות ואחרות, בהשגת תנאים טובים יותר מספקים, בבחינה מחודשת של עלויות הרכב (זה הזמן לבחון מעבר מרכב בליסינג לרכב משומש וחסכוני יותר), העמקת הגבייה, תכנון תזרים, תכנון תכנית עבודה מקושרת מדדי הצלחה, השלמת התמחויות וידע (האינטרנט מלא בהצעות זולות או חינמיות).
אגב, זה הזמן לוודא שבכל ההסכמים שערכתם עם עובדים, לקוחות, ספקים וחברות הביטוח מופיע סעיף המתייחס להתנהלות בשעת מגיפה. מותר לנו לשגות פעם אחת. פעם שניה כבר תהיה טעות.
היערכות לחירום
משברים בעסקים אינם חייבים להתבטא רק במגיפה. בעסקים ישנם משברים רבים המובילים למצבי חירום, כולל התמודדות עם תחרות, חקיקה חדשה, שינויי מטבע, שגיאות ניהוליות, משברי מימון ומשברי אמון עם עובדים, ספקים ולקוחות. ההתנסות שנכפתה עלינו בניהול מצבי משבר תאבד במידה ולא ננצל אותה לתרגום מעשי ולהכנה לקראת המשבר הבא. אנחנו ממליצים לשבת ולכתוב נהלים להתמודדות עם משבר בכל התחומים: ניהול, משאבי אנוש, זהות תפקידית והמתח הנגרם בשל כך, שיווק ופרסום, מימון, רכש ועוד. בנהלים תכתבו מה צריכים להיות הצעדים שעליכם לנקוט, כך שכשתגיע השעה תוכלו לשלוף ברוגע את הנהלים ולסמוך על הפעולות שכתבתם בהם כדי שיסייעו לכם לצאת יותר בקלות מכל משבר שיבוא.
לסיכום, אנחנו ממליצים לנצל את המצב ולהפוך אותו להזדמנות לשיפור ואולי אף לקפיצת מדרגה עסקית. המיקוד צריך להיות בפעולות אקטיביות וביוזמה, חלף פסיביות ותגובתיות למתרחש.
חשוב לציין כי אנחנו, בחברת “תנופה יועצים”, מומחים בשילוב הייחודי בין היערכות לחירום לייעוץ ארגוני ועסקי, ונשמח לסייע לכל מנהל ובעל עסק להתמודד עם המשבר הנוכחי בפרט ולהתכונן טוב יותר למשברים בכלל.